26 Haziran 2013 Çarşamba

Yunus Emre Hayatı / YUNUS EMRE LİFE


Yaşamına ilişkin bilgiler sınırlı. Doğum yeri bilinmiyor. 13'üncü yüzyılın ortalarına doğru Moğal istilası ve Selçuklu Devleti'nin yıkıldığı dönemde yaşadığı sanılıyor. Bu dönemin sarsıntı ve acıları Yunus'un eserlerinde derin izler bıraktı. Babasının adı İsmail. Medrese eğitimi gördü. Arapça ve Farsça öğrendi. İran ve Yunan mitolojisiyle, tasavvuf tarihini inceledi. Hacı Bektaş ya da Sinan Ata'nın halifesi Taptuk Emre'nin dergahında hizmet etti. Taptuk Emre'nin düşüncelerini yaymak için Anadolu'yu dolaştı. Eskişehir Sarıköy, Manisa Buna ve Emreköy, Erzurum Dutçu Köyü, Isparta Keçiborlu ve Karaman'da adına yapılmış mezarlar var. Ama nerede öldüğü ve gömüldüğü kesin belli değil. Tasavvuf yorumunu benimseyen Yunus Emre'nin keskin bir gözlem gücü, derin bir hoşgörü anlayışı var. Şiirlerini hece ölçüyle yazdı. Ama aruz denemelerine de yer verdi. Hece ölçüseyle yazdığı dörtlüklerin yanısıra yine hece ile beyitler ve gazeller de yazdı. Dili arı Türkçe değil. Yer yer Arapça ve Farsça tamlamalar kullandı. Sağlığında düzenlediği divanı bulunamadı. Günümüzdeki divanları derlemedir. 1904'te birinci, 1924'te ikinci basımları yapılan Divan-ı Aşık Yunus Emre'nin yanısıra Burhan Toprak ve Abdülbaki Gölpınarlı'nın derleyip yayınladığı Yunus Emre divanları var.


---------------------------------------------



Limited information about living. Place of birth unknown. Towards the middle of the 13th century, the Seljuk Empire was destroyed during the invasion and believed to have lived Mogale. Jonah suffering concussion and left deep traces in the works of this period. Ismail's father's name. Madrasa studied. Learned Arabic and Persian. Iran and Greek mythology, mysticism viewed history. Haci Bektas caliph or Taptuk Emre Sinan Ata served dervish. Emre's thoughts wandered to spread Taptuk Anatolia. Sarıköy Eskişehir, Ankara this and Emreköy, Erzurum Dutçu Village, Isparta, Karaman, made ​​on behalf of Keçiborlu graves. But it is not clear where he died and was buried. Yunus Emre Sufi interpretation adopted a keen powers of observation, there is a deep understanding of tolerance. Metrically syllable poems wrote. But it also has included attempts prosody. In addition to his quatrains ölçüseyle syllable syllable couplets and odes he wrote again. Bee language is not Turkish. Phrases used in place of Arabic and Persian. Health organized by the council found. The current review of the sofa. In 1904, the first, second editions in 1924, as well as the Diwan-i-love Yunus Emre Yunus Emre sofa Burhan has published Soil and Abdülbaki Gölpınarlı'nın compile.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder